انتخاب رشته ارشد علوم تربیتی با رویکرد مسئلهمحوری
صفحه اول جستوجوی گوگل درباره انتخاب رشته چه میگوید؟
خیلی از ما ممکن برای آشنایی با رشتههای ارشد علوم تربیتی اولین کاری که انجام دهیم، گشتن در موتور جستوجو گوگل باشد. در این جستوجو به معرفی کوتاه از هدف و بازار کار و درسها و واحدهای آن رشته و در کنار آن منابعی برمیخوریم که برای کنکور ارشد باید آن را خواند.
یا ممکن است بعضی از ما سراغ هوش مصنوعی برویم. هوش مصنوعی هم به ما بهشکل عمومی میگوید دروس و موضوعات را بررسی کنیم؛ از استادان و دانشجویان آن رشته مشاوره بگیریم؛ فرصتهای شغلی را بررسی کنیم و با سنجش علایق و تجربیات قبلی خود دست به انتخاب بزنیم.
اما بهنظر شما این اطلاعات چقدر به ما کمک میکند تا انتخاب مناسبی کنیم؟ بهخصوص برای افرادی که رشته کارشناسی آنها متفاوت بوده و به فضای تعلیموتربیت علاقهمندند و میخواهند در یکی از گرایشهای این رشته ادامه تحصیل دهند.
دغدغه تربیتی ما و شناخت از رشته
شاید یکی از اولین قدمها این باشد که دغدغه ما در فضای تعلیموتربیت چیست و به چه علاقهمندیم؛ اما اینکه به رشتهای علاقه داشته باشیم، کافی است؟ آیا همه چیزی که در دانشگاه ارائه میشود تمام آن چیزی است که بعد از اتمام دوره ارشد به ما کمک میکند تا دغدغهمان را دنبال کنیم؟ آیا همین دغدغه کافی است؟ افرادی که با دغدغههای مشابه ما وارد این رشته شدند، چه قدمی برداشتند؟
جدای از آن آیا دقیقاً از وضعیت حال حاضر رشتههای علوم تربیتی در مقطع ارشد آگاه هستیم؟ دانستن اسم و واحدها آن رشته به ما دیدی کافی میدهد یا بعد از ورود به این مقطع تازه متوجه میشویم که با چه چیزی قرار است مواجه شویم؟ جدای از اینکه چه دانشگاهی این رشته را ارائه میدهد و استادهای چه درسی میدهند، واقعاً این رشتهها به چه موضوعاتی میپردازند و از آن مهمتر باید به چه چیزی بپردازند؟
یک انتخاب رشته حرفهای چگونه است؟
صرف علاقه و دغدغه کافی نیست. افرادی زیادی با همین نگاه وارد مقطع ارشد علوم تربیتی شدند؛ ولی در آخر ناامید از این شدند که وضعیت تعلیموتربیت کشور تغییری نمیکند. برای قدم برداشتن در راه تغییر رویکرد دیگری لازم است. آن هم مسئلهمحوری است. سؤال اصلی ما برای انتخاب رشته باید این باشد که میخواهم چه مسئلهای را از مسائل موجود تعلیموتربیت حل کنم؟ برای حل این مسئله کدام رشته میتواند به من کمک کند تا وضع موجود را بهتر بشناسم تا راهی برای رسیدن به وضع مطلوب پیدا کنم؟
محدود شدن به یک رشته یا فراتر رفتن از آن
تنها نباید به یک رشته هم بسنده کرد. بسندهکردن به یک رشته گره از مسائلی موجود کشور حل نمیکند. باید از آن فراتر رفت و با دیدی کلانتر و بینرشتهای هر آن چیزی را فرا گرفت و به کار برد که به حل مسئله هر فرد کمک کند.
رشته دانشگاه و تدریس استادان نیز هر چه که باشد این ما هستیم که رشتهها را میسازیم و به آنها برای حل مسائل کشور جهت میدهیم. این ما هستیم که ظرفیت موجود این رشته را میبینیم و آن را میتوانیم گستردهتر کنیم.
وظیفه ما بعد از ورود به دانشگاه
پس همان طور که گفته شد برای شناخت یک موضوع و حل یک مسئله باید همهجانبهنگر بود. نمیتوان فقط از یک بعد و یک رشته به یک موضوع فکر کرد. اگر بخواهیم وضعیت موجود یک مسئله را بهتر درک کنیم تا برای رسیدن به وضع مطلوب آن راهکار پیدا کنیم اکتفا فقط به یک رشته کافی نیست. برای همین در علوم انسانی بهویژه در علوم تربیتی آگاهی و شناخت از رشتههای دیگر الزامی است. دانشگاه احتمالاً فقط همان رشته را به ما آموزش میدهد باقی آن وظیفه خود ماست.
رویداد معرفی گرایشهای ارشد عطف
اما در رویداد معرفی گرایشهای ارشد علوم تربیتی هدفمان این بود که وضعیت حال حاضر این رشتهها را به تصویر بکشیم و نکاتی را که در این نوشته مطرح شد، بیشتر باز کردیم. در سه پست بعدی درباره سه تا از نکات مهم و جالب این رویداد بیشتر صحبت میکنیم:
تیزر رویداد معرفی گرایشهای ارشد علوم تربیتی
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.