درباره ما بیشتر بدانید!
مرکز مسئلهمحور عطف را با هدف کمکردن فاصله نظر و عمل در مسائل علوم تربیتی تأسیس کردهایم. در این محفل قصد داریم تجربه تقریباً ده ساله خود در علوم انسانی را به اشتراک بگذاریم. یکی از معضلات علوم انسانی ما حلنشدن مسائلمان هستند؛ زیرا علوم انسانی ما متناسب با مبانی و مسائل موجود در جامعه نیست. مسئلههای جامعه بیشتر از آنکه در دست علومانسانیخوانها قرار بگیرد در دستان افرادی است که ریشهای به مسائل نمینگرند و بهدنبال راهحلهای اجرایی زودگذر و رشد نمایی و توسعهمحوری هستند که با جامعه ما تطابقی ندارد. امید است بتوانیم در راستای توانمندسازی افراد در علوم انسانی، به طور خاص علوم تربیتی، نگاه مسئلهمحور را گسترش دهیم و هر چه بیشتر فاصله نظر و عمل را کم کنیم.
مسئله ما چیست؟
اساساً مسائل حل نمیشوند. یا بهعلت تفاوت با فضای جامعه، مسئله دیگری به وجود میآورند. یا به دست علوم انسانیخوانها حل نمیشود. جنبهها ظاهری آن درمان و ریشههای آن پرداخته نمیشود.
مسئلههای ما چگونه حل میشوند؟
علوم انسانی خواندهها چه میکنند؟
وضعیت علوم انسانی در مدرسهها
- دانشآموزان سردرگم
- معلمان دور از فضای علوم انسانی
- مدیران چندکاره
- درسهای بیفایده
- اهمیت نمره و درصد
- بیاهمیتی مطالعه
- آموزش جدا از پرورش
- همه چیز به جز پژوهش
طراحی مجدد درسها بر مبنای پژوهش
- اهمیت پژوهش
- تقویت نگاه وحدتگرایانه
- اهمیت بینش کلاننگر
- تلفیقیکردن درسها
- فرایند پژوهشی از دنیای پیرامون
- بررسی محیطهای عمل
- دیدن محیطهای با رویکرد حل مسئله
- ملاقات با افراد مسئلهمحور
وضع موجود رشتههای علوم تربیتی
- علاقهمندی دانشجویان در بدو ورود
- حضور دانشجو معلمان در مقاطع تحصیلات تکمیلی
- گرایش به تأثیرگذاری
- تغییر رشته از رشتههای متنوع به علوم تربیتی بهخصوص در مقطع ارشد
- معضل پایاننامه
- مسئله ربط (Relevance) و جدایی عمل از نظر
- فارغالتحصیلان اندیشمند ولی دور از فضای دانشگاه
- سردرگمی در انتخاب مسیر
- آشنا نبودن دانشجویان با عرصهها و شکایت اساتید و مدیران از کمبود نیرو
- آشنا نبودن با مسائل و زاویه نگاه رشتهها
- کارهای پراکنده
وضع مطلوب رشتههای علوم تربیتی
- آشنایی با مسائل رشتهها
- نگاه جامع در کنار عمق مناسب
- بررسی تاریخی و تطبیقی مسائل
- آشنایی با عرصههای اثر
مسئلهمحوری دانشجویان علوم تربیتی
- ارزیابی و مشارکت خود و همدیگر نه صرف معرفی
- مطرحکردن زوایای مغفول و بررسی فرصتها
- بررسی ظرفیتهای علمی و اسطورهزدایی از مفاهیم
- هدایت پایاننامهها و مشارکت با استادان مسئلهمحور
مسئلهمحوری مجموعههای تربیتی
پاسخ ما
- لزوم اندیشیدن به مسائل
- مطالعه تاریخی
- مطالعه تطبیقی
- چندرشتهای
- با تفاوت سلیقهها
فروردین ۱۴۰۲ شروع کار مرکز عطف
محفلی برای وصل
اولین آشنایی
پاسخی به مسئله ربط
جایی برای همدلی
نقطه شروع برای رسیدن به نقطه عطف
مأموریت
- پررنگکردن مسائل تعلیموتربیت
- آموزش مسئلهمحوری
- فراهم کردن بستر برای انتخاب مسیر و مأموریت دانشجویان
- ظرفیت رشد و هدایت (منطق میزها)