کنشگران و محققان هوش و استعداد
آندرس اریکسون: تمرین عامدانه و تلاش مهمتر از هوش شماست. او ایدهپرداز قانون ۱۰ ساله برای کسب تخصص است.
اسکات بری کافمن: با استناد به پژوهشهای او افراد موفق به شدت تلاش میکنند و تمرین هدفمند زیادی دارند.
کارول دوک: او موضوع ذهنیتها[1] را بیان کرد: : ۱. ذهنیت ثابت یا نظریه هوش ذاتی (fixed mindset or entity theory)؛ ۲. ذهنیت رشد یا نظریه هوش فزاینده (growth mindset or incremental theory)
دین کیت سیمونتون: روانشناس آمریکایی که حوزه تخصصیاش هوش و خلاقیت است. او قانون ۱۰ سال تمرین عامدانه را زیر سؤال برد؛ زیرا که این عدد فقط میتواند میانگین باشد. وی استدلال میکند استعداد بهتر است بستهای از ویژگیهای شخصی در نظر گرفته شود که کسب تخصص را تسریع میبخشد یا باتوجه به میزان مشخصی از تخصص، عملکرد را افزایش میدهد.
دیوید هنری فلدمن و لین گلداسمیت: آنها با مصاحبه با کودکان اعجوبه و خانوادههایشان به این نتیجه رسیدند که پدیده اعجوبه نتیجه تصادفِ شانسی عوامل است. عواملی شامل وجود حوزهای مطابق با تمایلات و علایق اعجوبه است. در کنار علاقه، مستلزم تمایل بهصرف ساعات لازم برای رشد استعداد، دردسترسبودن این حوزهها در موقعیت جغرافیایی او، رشد اجتماعیعاطفی سالم، جنبههای خانوادگی (ترتیب تولد و جنسیت)، آموزش و آمادگی (چه غیررسمی و چه رسمی) است. حمایت فرهنگی، شناخت عمومی برای موفقیت، دسترسی به منابع آموزشی، حمایت مادی اعضای خانواده، حداقل یک والد کاملاً متعهد به رشد اعجوبه، سنتهای خانوادگی به نفع پیشرفت اعجوبه و نهایتاً نیروها ورویدادها و روندهای تاریخی است.
هوارد گاردنر: نظریه هوشهای چندگانه را مطرح کرد و عامل عمومی برای هوش را نقد کرد.
فرانسیس گانیه: مدل افترافی بین هوش و استعداد ایده اوست. اگر فردی توانایی بالفعل در یک زمینه دارد، پس در بسیاری از زمینهها توانایی بالقوه دارد.
تاد رز: دستیابی به موفقیت از راه اقناع درونی، صحبتکردن درباره استعداد معنی ندارد و هرکسی بالاخره در یک جایی استعداد دارد؛ ولی تنوع استعداد آنقدر زیاد است که تستها نمیتوانند آن را بسنجند.
رابرت استرنبرگ: هوش سهوجهی مطرحترین نظریه اوست. او تا به حال سه بار نظریه درباره هوش داده است که آخرین آن مربوط به هوش و خلاقیت و خرد است و وزن بیشتری به خرد میدهد تا هوش و استعداد.
انجمن علمی هوش و استعداد ایران: این انجمن در جهت گسترش، پیشبرد، ارتقای علمی و توسعه کیفی نیروهای متخصص کار خود را شروع کرد. این انجمن همچنین با هدف بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای هوش و استعداد فعالیت میکند.
مرتضی نظری: دکتر نظری عضو هیئت مدیره انجمن علمی هوش و استعداد ایران است. ایشان دانشآموخته دکتری فلسفه آموزش هستند.
احمد عابدی: دکتر عابدی دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان هستند و در کنار دکتر مرتضی نظری هیئت مدیره انجمن علمی هوش و استعداد هستند.
[1]. Mindset
دیدگاهتان را بنویسید