زاویه نگاههای مختلف به آینده مدارس
آیندهی مدارس از زاویههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است به عنوان مثال انقلاب صنعتی به آدمهایی نیاز داشت که به تعبیری مثل ماشین عمل میکردند. نظام آموزشی با روشی بسیار حساب شده به نیازهای انقلاب صنعتی پاسخ داد. معلمان قرن نوزده دقیقا میدانستند چه هدفی دارند. آنها روی سه مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن تمرکز کرده بودند. تعارضات زیادی بین یادگیری در انقلاب صنعتی و یادگیری وجود دارد. متاسفانه بسیاری از مدارس همچنان حول محور یادگیری در قرن ۱۹ ام اداره میشود.
آیندهی مدارس از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است.
کارشناسان آموزش و معلمان
در حال حاضر مهمترین مسائل و مشکلات آموزش و پرورش نبود برنامهی عملیاتی میباشد. ضمن اینکه ورود معلمان به سیستم تقریبا بدون ضابطه و تشخیص میباشد. کارشناسان اموزش و معلمان معتقدند به دلیل اینکه دانش آموزان، زمان زیادی را در مدرسه میگذرانند مدارس در آینده میتوانند به شکل دیگری اداره شوند.
بیشتر تایم دانش آموزان میتواند در خانه بگذرد. دانش آموزان مطالب را با ابزارهای مطالعه ای که مطابق با خود شخصیتشان باشند خواهند آموخت.
نقش معلم مانند قرن ۱۹ ام دیگر فقط انتقال اطلاعات نیست بلکه معلم به عنوان یک حامی و راهنما در کنار دانش آموزان حضور خواهد داشت.
برای پیشرفت در محل کار ، مهارتهای اجتماعی و عاطفی در اولویت قرار خواهند گرفت.
آیندهمدارس از دید فیلسوفان تربیتی
از نظر فیلسوفان تربیتی همچون فریره ، آموزش سکوت یا آموزش منفعلانه در جهان مطرح است. اما مدارس آینده جای خود را به انتقاد کردن و آموزش مبتنی بر انتقاد خواهند داد.
آیندهی مدارس از دید آیندهپژوهان
مدارسی تلقی میشوند که پیشرفت تکنولوژی در آن یکی از نکات مهم در آینده پژوهی مدارس، انقلاب تکنولوژی است. انقلاب تکنولوژی از حیث های مختلف قابل بررسی است.
اولین نکته اینکه زبان به عنوان یکی از ابزارهای مهم در انتقال اطلاعات نقش مهمی دارد. زبان مشترک انسانها در این دوران به زبان مشترک استفاده از کامپیوتر میرسد.
دومین نکته ی مهم این است که بسیاری از پیشرفتهای تکنولوژی دانش آموزان را به چرایی یادگیری فرا میخواند.
جهانی شدن، پیشرفت در فناوری اطلاعات، انفجار دانش، تبدیل اکولوژی جهان به جامعه دانش، تغییر در مفهوم کسب دانش، تعریف یادگیری، چندفرهنگ گرایی، پست مدرنیسم و …، همگی نیروهای قدرتمند تغییر برای جامعه هستند. فناوری امکان دسترسی در هر زمان و مکان به منابع آموزشی را فراهم می کند. کلاس ها می توانند به طور کامل به صورت آنلاین از طریق استفاده از لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه برگزار شوند. نسخه های ترکیبی یادگیری، استفاده از فناوری را از هر نقطه ای با جلسات منظم کلاس های حضوری ترکیب می کنند.
با کمک تکنولوژی و افزایش پلتفرم های آنلاین آموزش ترکیبی از واقعیت مجازی که دیدگاه های متعدد خواهد بود.
آیندهی مدارس از دید توسعه دهندگان استارتاپها
کسانی که در استارتاپها مشغول به کارند براین باورهستند که به دلیل توسعه ی استارتاپ ها احتمالا در آینده یادگیری پروژه محور و استارتاپ های تکنولوژی خواهد بود. در یکی از مدارس که در فلادلفیا واقع شده است، هم اکنون نیز یادگیری بر میان رشته ها و ارتباط میان رشته ای واقع است.
آیندهی آموزش از نگاه بیوتکنوژی و زیستشناسی
توسعهی تکنولوژیهای ژنتیکی همانند سیستم کریسپر آیندهی متفاوتی را برای بشریت رقم خواهد زد و مدارس از این تغییرات گریز ناپذیرند. سیستم کریسپر میتواند منجر به از بین رفتن اختلالات یادگیری یا اختلالات ژنتیکی همانند اوتیسم گردد. همچنین میتواند باعث تقویت یا تضعیف عملکرد قسمتهایی از مغز شود.
همچنین توسعهی توالی یابیهای ژنتیکی تحول بزرگی در داروسازی و پزشکی ایجاد میکند و محیط شغلی متفاوتی را برای بچهها رقم میزند.
دیدگاهتان را بنویسید