درسها و واحدهای ارشد برنامهریزی درسی
در این پست درسها و واحدهای کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی را آوردهایم. در مقابل هر درس منابعی درج شده است که وزارتخانه علوم مصوب کرده است.
تقسیمبندی درسها | تعداد درسها | تعداد واحد |
درسهای جبرانی | ۶ | ۱۲ |
درسهای پایه | ۵ | ۱۰ |
درسهای تخصصی | ۵ | ۱۰ |
درسهای اختیاری | ۳ | ۶ |
سمینار | – | ۲ |
پایاننامه | – | ۴ |
زبان تخصصی ۱و۲ (۴ واحد پیشنیاز در نیمسالهای ۱و۲) |
درسهای جبرانی برای دانشجویانی الزامی است که رشته تحصیلی کارشناسی آنها غیرمرتبط باشد و خود دانشکده با توجه به رشته کارشناسی فرد تصمیم میگیرد که کدام واحدها را بگذراند.
درسهای جبرانی | تعداد واحد | منابع آموزشی مصوب وزارت علوم |
روانشناسی تربیتی | ۲ | |
جامعهشناسی آموزشوپرورش | ۲ | |
تاریخ آموزشوپرورش | ۲ | |
مطالعات تطبیقی در برنامه درسی | ۲ | |
تکنولوژی آموزشی | ۲ | |
تعلیموتربیت اسلامی | ۲ | |
روشها و فنون تدریس | ۲ | |
اقتصاد آموزشوپرورش | ۲ | |
مقدمات مشاوره و راهنمایی | ۲ | |
فلسفه تعلیموتربیت | ۲ | |
مقدمات برنامهریزی درسی و آموزشی | ۲ | |
متون تخصصی در برنامه درسی ۱ | ۲ |
· Glatthorn, A. A., Boschee, F., & Whitehead, B. M. (2005). Curriculum Leadership: Development and Implementation. SAGE Publications. 2455 Teller Road, Thousand Oaks, CA 91320. · Kridel, C. (Ed.). (2010). Encyclopedia of curriculum studies (Vol. 1). Sage. · Lewy, A. (Ed.). (1991). The international encyclopedia of curriculum. Pergamon. · Marsh, C. J. (2009). Key concepts for understanding curriculum. Routledge. |
متون تخصصی در برنامه درسی ۲ | ۲ |
· Boschee, B. F., & Whitehead, B. M. (2011). Curriculum Leadership: Strategies for Development and Implementation. SAGE. · Glatthorn, A. A., Boschee, F., & Whitehead, B. M. (2005). Curriculum Leadership: Development and Implementation. SAGE Publications. 2455 Teller Road, Thousand Oaks, CA 91320. · Kridel, C. (Ed.). (2010). Encyclopedia of curriculum studies (Vol. 1). Sage. · Lewy, A. (Ed.). (1991). The international encyclopedia of curriculum. Pergamon. · Marsh, C. J. (2009). Key concepts for understanding curriculum. Routledge. · Miller, J. P. (1983). The educational spectrum: Orientations to curriculum. New York: Longman. · Walker, D. F. (2002). Fundamentals of curriculum: Passion and professionalism. Routledge. |
درسهای پایه | تعداد واحد | منابع آموزشی مصوب وزارت علوم |
اصول و مبانی برنامهریزی درسی | ۲ | · تايلر، والف. (۱۳۸۱)، اصول اساسی برنامهریزی درسی و آموزش، ترجمه علی تقیپور ظهیر، تهران، آگاه
· مهر محمدی، محمود (۱۳۹۱) برنامه درسی نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها، تهران، سمت، چاپ ششم |
سیاستگذاری آموزشی با تأکید بر برنامه درسی | ۲ |
· Richard Elmore. Gary Sykes and James P. Spillane. Curriculum Policy. In Handbook of Research on Curriculum. Philip Jackson (ed.) (1992).AERA · Publication. P.185-215 · (additional/not required). Deborah Stone (2002). Policy Paradox: The Art of Political Decision Making. Revised Edition. W.W. Norton College Books. · مقالههای مرتبط در دانشنامه اقتصاد آموزشوپرورش (۱۳۸۲)، پژوهشکده تعلیموتربیت مانند مقالههای مندرج در صفحات ۵۸ تا ۲۶، ۷۸ تا ۵۹ ،۲۸۳ تا ۲۵۵، ۳۰۰ تا ۲۸۴، ۳۹۹ تا ۳۸۶، ۳۷۳ تا ۳۵۹. · الوانی، سید مهدی (۱۳۸۴) تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی، انتشارات سمت، چاپ دهم ژورنالهای مرتبط: · Policy Studies Journal · Educational Evaluation and Policy Analysis |
روشهای تحقیق در برنامه درسی | ۲ | · شورت (۱۳۹۲) روششناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه محمود مهر محمدی و همکاران، تهران، سمت. چاپ سوم
· گال، مردیت، والتر بورگ و جویس گال (۱۳۹۲) روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (۲ جلد) ، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران، سمت، چاپ هشتم و ششم · موسیپور، نعمتالله و سید حمیدرضا علوی (۱۳۸۵) نگارش علمی، کرمان، دانشگاه شهید باهنر. · Creswell, John W. (2011). Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. 4th Edition. · O’Donoghue, T., & Punch, K. (Eds.). (2013). Qualitative educational research in action: Doing and reflecting. Routledge |
مبانی روانشناختی و اجتماعی در برنامه درسی | ۲ | · اتکینسون و دیگران (۱۳۸۴) زمینه روانشناسی هیلگارد، مترجم حسن رفیعی و دیگران، چاپ ششم، تهران، انتشارات ارجمند
· ارنشتاین. آلن سی، هانکینس. فرانسیس پی (۱۳۷۳) مبانی فلسفی، روانشناختی و اجتماعی برنامه درسی، مترجم خلیلی شورینی، سیاوش، تهران: نشر یادواره کتاب · بیلر، رابرت (۱۳۷۸) کاربرد روانشناسی در آموزش، جلد اول، مترجم پروین کدیور، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ ششم · روشه، گی (۱۳۸۸) مقدمهای بر جامعهشناسی عمومی، ترجمه هما زنجانیزاده، تهران، انتشارات سمت · کدیور، پروین (۱۳۸۲) روانشناسی تربیتی، تهران، سمت، چاپ ششم · کلاین برگ، اتو، (۱۳۷۲) روانشناسی اجتماعی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران، نشر اندیشه · لوک بدار، ژوزه دریل و لوک لامارش، (۱۳۸۰) روانشناسی اجتماعی، ترجمه حمزه گنجی، تهران، انتشارات ساوالان · موسیپور، نعمتالله (۱۳۸۲) مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه، مشهد، آستان قدس رضوی · Berliner, D. C., & Calfee, R. C. (Eds.). (1996). Handbook of educational psychology. Routledge. · Johnson, H. T. (1968). Foundations of curriculum. CE Merrill Pub. Co.. · Jonassen, D., & Land, S. (Eds.). (2012). Theoretical foundations of learning environments. Routledge. · Warren, K. (1995). The Theory of Experiential Education. A Collection of Articles Addressing the Historical, Philosophical, Social, and Psychological Foundations of Experiential Education. Kendall/Hunt Publishing Co., 4050 Westmark Drive, Dubuque, IA 52004-1840. |
نظریههای یادگیری و الگوهای تدریس | ۲ | · جویس، بروس. کالهون امیلی، هاپکینز دیوید ، (۱۳۹۳) الگوهای یادگیری، ابزارهایی برای تدریس (چاپ هفتم)، ترجمه محمود مهر محمدی و لطفعلی عابدی، انتشارات سمت
· جویس، بروس. مارشا ویل. امیلی کالهون (۱۳۹۱) الگوهای تدریس ۲۰۰۰، مترجم محمدرضا بهرنگی، نشر کمال تربیت، چاپ هشتم · شعبانی، حسن. روش تدریس پیشرفته (۱۳۹۲)، فصل اول: رویکردها و نظریههای حامی آموزش تفکر، چاپ ۷، انتشارات سمت · فردانش هاشم (۱۳۹۱) مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، چاپ ،۱۳ فصل اول: کلیات. هاشم. انتشارات سمت |
دروس تخصصی | تعداد واحد | منابع آموزشی مصوب وزارت علوم |
طراحی و تدوین برنامه درسی | ۲ | منابع اصلی
· زفسکی، ای، جی، رمی (۱۳۹۱) چاپ ۷، طراحی نظامهای آموزشی (تصمیمگیری در برنامهریزی درسی و طراحی برنامه درسی)، ترجمه هاشم فردانش، تهران: انتشارات سمت. · رخشان، فریدون .(۱۳۶۶) طراحی و تدوین نظامهای آموزشی. تبریز: انتشارات نیما منبع فرعی · سینتیا بی لشین، جولین پولاک، چارلز ام رایگلوت (۱۳۹۲) چاپ ۹، راهبردها و فنون طراحی آموزشی، ترجمه هاشم فردانش. تهران: انتشارات سمت |
تغییر و اجرای برنامه درسی | ۲ |
· Boschee, F. B, Whitehead M.B (2011). Curriculum Leadership: Strategies for Development and Implementation · Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. London: Routledge Flamer. · Hall, G. E., & Hord, S. M. (2014). Implementing change, patterns, principles, and potholes. (4th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson · Hargreaves, A, Lieberman, A, Fullan, M (2010).Second International Handbook of Educational Change. Springer · Rogers, M.E (2003). Diffusion of Innovations. Simon and Schuster |
اصول و روشهای ارزشیابی برنامه درسی | ۲ | · بازرگان، عباس (۱۳۹۲) چاپ ۱۲: ارزشیابی آموزشی، تهران: سمت.
· بولا، اچ، اس ( ۱۳۷۵): ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزشی برای توسعه، ترجمه خدایار ابیلی، تهران: مؤسسه بینالمللی روشهای آموزش بزرگسالان · موسیپور، نعمتالله (۱۳۸۱): مقایسه تطبیقی روند تحولات ارزشیابی آموزشی در غرب و ایران، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره ۳۹. · Worthen. B. R. & Others (1997): Program Evaluation. New York: Longman. |
تاریخ مطالعات برنامه درسی | ۲ |
· Curriculum Books: the first hundred years (2002)/ William H. Schubert. · Changing Course: American Curriculum Reform in the 20th Century (2002)/ Herbert M. Kliebard. · The Struggle for the American Curriculum, 1893-1958 (2004)/ Herbert M. Kliebard. · Explorations in Curriculum History (2004)/ Lynn M. Burlbaw (Ed.). · Encyclopedia of Curriculum Studies (2010)/ Craig Kridel (Ed.). · Fundamentals of Curriculum: Passion and Professionalism (2002; Second Edition)/ Decker F. Walker. |
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی | ۲ |
· Roblyer, M.D. and Doering. A.H. (2013). Integrating educational technology into teaching. USA: Pearson · Jonassen, D.H. (2006). Modeling with technology: Mind tools for Conceptual change. USA: Allyn & Bacon · Stein, J. & Graham, C. R. (2014). Essentials for Blended Learning: A Standards-based Guide. Routledge. |
دروس اختیاری | تعداد واحد | منابع آموزشی مصوب وزارت علوم |
گرایش پیشدبستانی و دبستان | ||
برنامهریزی درسی در آموزش پیشدبستانی و دبستانی | ۲ | · اسپادک، برنارد (۱۳۸۶)، آموزش در دوران کودکی، ترجمه محمدحسین نظرینژاد، مشهد: آستان قدس رضوی
· بیلر، رابرت (۱۳۹۰). کاربرد روانشناسی در آموزش، ترجمه پروین کدیور. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دهم · راهنمای برنامه درسی دروس مختلف پیشدبستان و دبستانی؛ دفتر تألیف و برنامهریزی کتب درسی · کول، وليتا (۱۳۹۲) برنامه آموزشوپرورش پیش از دبستان، ترجمه مفیدی، فرخنده. انتشارات سمت ، چاپ چهاردهم · مفیدی، فرخنده (۱۳۹۲) مبانی آموزشوپرورش پیش از دبستان، انتشارات سمت · Copple, C., & Bredekamp, C (2006). Basics of developmentally appropriate practice. NAEYC. United States of America. · Copple, C., & Bredekamp, S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. · Harmon, D. A., & Jones, T. S. (2005). Elementary education: A reference handbook. ABC-CLIO. · Jones, R., & Wyse, D. (Eds.). (2013). Creativity in the primary curriculum. Routledge. · Littledyke, M., & Huxford, L. (2013). Teaching the primary curriculum for constructive learning. Routledge. · Morrison, G. S. (2006). Early childhood education today. 10 Editions. New Jersey: Prentice Hall. · Roopnarine, J., & Johnson, J. E. (2008). Approaches to early childhood education. 5th Editions. New Jersey: Prentice Hall. |
موضوعات درسی مدارس ابتدایی (علوم تجربی، ریاضی، هنر و…) | ۲ | · مبانی نظری تحول بنیادین آموزشوپرورش
· سند تحول بنیادین آموزشوپرورش · برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران · کتابهای درسی نظام آموزشی کشور · برنامههای درسی سایر کشورها |
برنامهریزی درسی در مراکز تربیت معلم(پیشدبستانی و دبستانی) | ۲ | · مهر محمدی، محمود (۱۳۸۶). بازاندیشی فرایند یاددهییادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات رشد
· ماریاتورس، روزا (۱۳۸۰). تربیت معلم: به سوی الگویی تازه برای آموزش معلمان. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیموتربیت · رؤوف، علی (۱۳۸۶). تربیت معلم و کارورزی، تهران: نشر روان · Moore, Alex (2004). The good teacher: dominant discourses about teaching and teacher education · Mattos, Andrea M.A (2009). Narratives on teaching and teacher education: An international perspective |
برنامهریزی درسی در آموزش مجازی (پیشدبستانی و دبستانی) | ۲ | · یادگیری الکترونیکی؛ تألیف فرهاد سراجی و محمد عطاران
· Porter, L.R (2004). Developing an Online Curriculum: Technologies and Techniques. London: Information Science Publishing. بخشهایی از کتاب زیر که با رئوس مطالب این درس مرتبط است: · Tomei. Lawrence A (2008). Encyclopedia of information technology curriculum integration. Robert Morris University, USA |
گرایش آموزش متوسطه | ||
برنامهریزی درسی در دوره متوسطه | ۲ | · مبانی نظری تحول بنیادین آموزشوپرورش
· سند تحول بنیادین آموزشوپرورش · برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی |
موضوعات درسی دوره متوسطه (شیمی، فیزیک، زیست و …) | ۲ | · مبانی نظری تحول بنیادین آموزشوپرورش
· سند تحول بنیادین آموزشوپرورش · برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران · کتابهای درسی نظام آموزشی کشور · برنامههای درسی سایر کشورها |
برنامهریزی درسی در مراکز تربیت معلم (متوسطه) | ۲ | · مهر محمدی، محمود (۱۳۸۶). بازاندیشی فرایند یاددهییادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات رشد
· ماریاتورس، روزا (۱۳۸۰). تربیت معلم: به سوی الگویی تازه برای آموزش معلمان. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیموتربیت · رؤوف، علی (۱۳۸۶). تربیت معلم و کارورزی، تهران: نشر روان · Moore, Alex (2004). The good teacher: dominant discourses about teaching and teacher education · Mattos, Andrea M.A (2009). Narratives on teaching and teacher education: An international perspective |
برنامهریزی درسی در آموزش مجازی (متوسطه) | ۲ | · یادگیری الکترونیکی؛ تألیف فرهاد سراجی و محمد عطاران
· Porter, L.R (2004). Developing an Online Curriculum: Technologies and Techniques. London: Information Science Publishing. بخشهایی از کتاب زیر که با رئوس مطالب این درس مرتبط است: · Tomei. Lawrence A (2008). Encyclopedia of information technology curriculum integration. Robert Morris University, USA |
گرایش آموزش عالی | ||
برنامهریزی درسی در آموزش عالی | ۲ | · عارفی، محبوبه (۱۳۸۴). برنامهریزی درسی راهبردی در آموزش عالی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی.
· فتحی واجارگاه، کوروش، موسیپور، نعمتالله و یادگارزاده، غلامرضا (۱۳۹۳). برنامهریزی درسی آموزش عالی (دیدگاهها، رویکردها و چشماندازها). تهران: انتشارات مهربان. · میلر، دبلیو آر. (۱۳۸۰) راهنمای تدریس در دانشگاهها. ترجمه ویدا میری. تهران: انتشارات سمت. · نوروززاده، رضا. فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۸۷). درآمدی بر برنامهریزی درسی دانشگاهی. تهران: انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. · کنن، رابرت و نیویل، دیوید. (۱۳۸۶). راهنمای بهبود تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات سمت. · Lattuca, R.L & Stark, J. S. (2009). Shaping the College Curriculum: Academic Plans in Context, Published by Jossey – Bass. · Margolis, E. (2001). The Hidden Curriculum in Higher Education. Published in Great Britain by Routledge. · Mestenhauser, Josef A & Ellingboe, Brenda J. (1998). Reforming the higher education curriculum: internationalizing the campus. Publisher: Oryx Press. (Available in SBU Library) · Wolf, p& Hughes, ch. (2007). Curriculum Development in Higher Education: Faculty-Driven Processes & Practices: New Directions for Teaching and Learning (J-B TL Single Issue Teaching and Learning) Publisher: Wily company. |
برنامهریزی درسی در مراکز جامع علمی و کاربردی | ۲ | · آموزش تکنسین: اقبال قاسمی پویا، انتشارات مطالعات برنامهریزی درسی سازمان گسترش و نوسازی سازمان صنایع ایران ۱۳۷۱
· آموزش فنی: میر محمد علی ترجمه عبدالحسین نفریسی، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۷ · اصول و روش برنامهریزی درسی علمیکاربردی، ماشااله واشقانی فراهانی (جزوه درس) · برنامهریزی درسی برای یادگیری بهتر، سیلر و الکساندر و همکاران ، ترجمه غلامرضا خوی نژاد، انتشارات آستان قدس رضوی · طراحی سیستم یادگیری، دیویس روبرت و همکاران، ترجمه نجفی زند، انتشارات دنیا، ۱۳۶۳ · دیویس ایورکی، مدیریت یادگیری، ترجمه داریوش نوروزی، انتشارات رهگشای شیراز · آموزش و بهسازی منابع انسانی، سید حسین ابطحی، مطالعات برنامهریزی سازمان برنامه و بودجه، سال ۱۳۷۵ · راهنمای تعلیمات فنی در دورههای تکنسین عالی انستیتوهای تکنولوژی وزارت آموزشوپرورش · Engineering education (search and development in curriculum and instruction) John Heywood Hoboken, New Jersey 2005. · Encyclopedia of educational development volume 3 vocational education New Delhi 2003. · Vocational education Ttarun Rashtrya New Delhi 2005. |
برنامهریزی درسی تربیت مدرس | ۲ | |
برنامهریزی درسی در آموزش مجازی (عالی) | ۲ | : |
برنامهریزی درسی در آموزش بزرگسالان | ۲ | · فتحی واجارگاه، کوروش (۱۳۹۲)، چاپ ۸، برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: انتشارات سمت.
· صباغیان، زهرا و اکبری، سهیلا (۱۳۹۰). مبانی آموزش بزرگسالان، تهران: انتشارات سمت. · سازمان نهضت سوادآموزی (۱۳۸۴). برنامهریزی درسی با گرایش بزرگسالان، تهران: دفتر پژوهش، تألیف کتب و فناوری آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی · Basarab, David J. & Root, Darrell K. (1992). The Training Evaluation Process. Springer Science |
دیدگاهتان را بنویسید